Overslaan en naar de inhoud gaan

Koen Taselaar

Zonder titel (Tapijt voor de Vrijstaat) (2022)

Meer over dit werk

Als je de entreehal van De Vrijstaat binnenstapt en omhoogkijkt zie je een bijzonder wandkleed hangen. Het wandkleed is kleurrijk en uitnodigend. De voorstelling vertelt over de wereld van De Vrijstaat: een kunstwerkplaats voor kinderen en jongeren. Op het eerste oog zie je een wirwar van vormen, patronen en kleuren. Zoom je in dan ontdek je overal vogels, zoals een roek en een fazant. Dit is geen toeval, want als het zomer is loopt er een uitgebreide familie fazanten rond bij De Vrijstaat. En ook de roek verbleef hier nabij. Dit ontdekte Koen Taselaar, de maker van het wandkleed, toen hij zich verdiepte in de geschiedenis en locatie van De Vrijstaat.

Achterliggend idee en werkwijze
Koen Taselaar kreeg de vraag een prikkelend en uitnodigend kunstwerk voor De Vrijstaat te maken, in het kader van de gemeentelijke percentageregeling voor kunst bij nieuw- en verbouw van gemeentelijke gebouwen. Het mocht een vrolijk werk met humor worden, passend bij de avontuurlijke plek die De Vrijstaat is. Een werk waarin de bijzondere huisvesting terugkomt en ook de dieren die in de omgeving rondscharrelen.

Op het wandkleed hebben vogels de hoofdrol. Als je ze eenmaal hebt gespot zijn ze duidelijk te herkennen. De vogels zijn weergegeven tussen figuratief en abstract in. Zie je de witte smiley in de bek van de vogel met slangenlijf? De spiegelei vogelogen? En waar heeft de kleinste vogel op het wandkleed zich verstopt?

Het wandkleed heeft een uitbundig kleurenpalet. De contrasterende kobaltblauwe en hardroze meanderende lijnen op de randen van het wandkleed verwijzen, net als de vogels, naar De Vrijstaat. Dit grafische patroon is geïnspireerd op bijzondere wandtegels, die tijdens de renovatie van de monumentale boerderij zijn behouden. 

Van veraf doet het wandkleed monumentaal aan. Van dichtbij zie je veel details. Dan zie je ook goed dat het wandkleed jacquard geweven is: een weeftechniek om ingewikkelde patronen te weven. Koen Taselaar heeft het wandkleed gemaakt op een computergestuurd Jacquard weefgetouw bij het TextielMuseum in Tilburg. Ontwerpers en kunstenaars die machinaal willen breien of weven kunnen gebruikmaken van het TextielLab, de professionele werkplaats van het museum.

Het wandkleed voor De Vrijstaat was niet het eerste wandkleed dat Koen Taselaar bij het TextielMuseum maakte. In 2019 ontwierp hij in opdracht een wandkleed van 8,5 meter lang, waarop de geschiedenis van Bauhaus is verbeeld. Bauhaus was begin twintigste eeuw een opleiding voor kunstenaars en architecten in Duitsland.

In vroegere tijden werden op wandkleden veldslagen en mythologieën rijk gedetailleerd afgebeeld. Na lang te worden gezien als stoffig en saai ontstond eind jaren negentig in de kunstwereld langzaam weer meer waardering voor textiele kunstwerken. De wandkleden van Koen Taselaar sluiten goed aan op deze geschiedenis en de herwaardering van het wandkleed.

Over de kunstenaar 
Koen Taselaar staat bekend als een fervent tekenaar die letters, afbeeldingen en patronen met elkaar verweeft tot duizelingwekkend verpakte tekeningen. Hij mixt graag handmatige en digitale technieken om zijn werk te vernieuwen. Zo maakt hij ook eigenzinnige keramiek en fascinerende wandkleden. www.koentaselaar.nl

Het wandkleed is te zien tijdens openingsuren van De Vrijstaat. Kijk voor de tijden op www.devrijstaat.nl

Fotografie: Gert Jan van Rooij

Kunstenaar
Koen Taselaar
Locatie
Hof van Monaco 3 in Leidsche Rijn
Locatie: binnen of buiten
Binnen
Jaar van vervaardiging
2022
Jaar van plaatsing
2022

Gerelateerde kunstwerken

Marjolijn Mandersloot (1959)

Dream Team

Marjolijn Mandersloot (1959)

Dream Team (2023)

Guido de Boer

GLORP

Guido de Boer

GLORP (2023)

Annabel Schouten

Verbindingsboom Leidsche Rijn

Annabel Schouten

Verbindingsboom Leidsche Rijn (2022)